Netwerk Roze FNV

UNESCO belicht nadelen van homo- en transfobie in onderwijs

Voor leerlingen en studenten is het heel belangrijk dat ze onderwijs krijgen in een omgeving die vrij is van allerlei vormen van discriminatie – en dus ook van homo- en transfobie. Dat stelt de onderwijsorganisatie van de Verenigde Naties UNESCO in een rapport dat ter gelegenheid van de Internationale Dag tegen Homo- en transfobie verscheen.

Cover-OutInTheOpenHet blijkt beslist niet waar te zijn dat je ‘er sterker door wordt’ als je op school gekleineerd of gepest wordt omdat je afwijkt van de heteronorm. Uit onderzoek blijkt nu dat een onderdrukkend klimaat in het onderwijs leidt tot minder ontplooiingsmogelijkheden en carrièrekansen bij de slachtoffers. Het onderwijs heeft dus ook een táák om een veilig klimaat te scheppen voor leerlingen en studenten.

Het rapport, Out in the open geheten, bouwt voort op een aantal beloften die regeringen in 2015 maakten over het scheppen van een veilig leerklimaat. Het bevat een aantal aanbevelingen over hoe die beloften wat betreft seksuele gerichtheid en genderidentiteit zouden kunnen worden ingevuld.